Każda postać posiada jakieś zdolności, a niekiedy nawet moce. Oczywiście wasze postaci nie mają pełni mocy i potęgi, jaką posiadają w Bajkach, dlatego tylko niektóre działają w tym świecie. Nie możecie ich zmyślać, a bardziej opierać na zdolnościach postaci z jej bajki/baśni.
Macie limit - nie możecie brać masy zdolności, a biorąc moce, bierzecie mniej zdolności.
Nie mamy listy gotowej do wyboru, bo każda postać i każda bajka bywa inna i to od was zależy często, jak te umiejętności przeniesiecie na Krainę Bajek. Niemniej musicie pamiętać, że każda zolność i moc musi mieć swe ograniczenia - jeśli wy o tym zapomnicie, to zrobi to Administracja - i to niekiedy dość dosadnie.
Posiadanie zdolności/mocy nie znaczy, że jej użycie zawsze nam się uda - od tego mamy kostki.
W przypadku niejasnych i niezbyt oczywistych zdolności czy mocy prosimy - dodawajcie przykład lub nawet filmik/fragment, którym pokażecie nawiązanie do wybranej umiejętności/mocy.
Nie akceptujemy zdolności i mocy zbyt ogólnikowych - zawsze muszą mieć wstępnie określone cechy i sprecyzowane działanie.
~Zdolności
Pomijając oczywiste podstawy (jak chociażby czytanie, pisanie, chodzenie, bieganie itd.), umiejętności mogą sprawić, że nawet czynność, jak pływanie, może być waszą specjalnością. Mistrz Gry, jak i wy sami, patrzeć będziecie często na swe zdolności i brać je pod uwagę. Chociażby w sytuacji, gdy dwie osoby płyną, to pomijając rzut kostką - który też będzie miał miejce - osoba ze zdolnością pływania będzie lepiej sobie radzić.
Jeśli zaś mowa o umiejętnościach, które nie są "typowe i podstawowe" to oczywiście wypisanie ich daje nam możliwość korzystania z nich i poszerzają naszą wiedzę. To mogą być fizyczne, ale także psychiczne zdolności.
Np. sztuki walki, wiedza na jakiś temat, specjalizacja w jakimś zawodzie, umiejętności perswazji lub np. tresura psów, czy aktorstwo. Możliwości jest multum. Dopasujcie je do swej postaci, by jak najlepiej ją oddały, a także pamiętajcie, że wszystko, co nie jest "magiczne i nadprzyrodzone" nadaje się na umiejętność - co nie znaczy, że Administracja czasem nie będzie mieć zastrzeżeń lub uwag do zmian.
~Moce
Aby móc korzystać z mocy, wasza postać musi posiadać przynajmniej "1" w atrybucie moc. Ponadto postaci, które nie posiadają nadprzyrodzonych zdolności w swych historiach, nie mogą nagle posiadać mocy. Prosimy o konkretne opisy i objaśnienia - nie rozpisujcie się, a bardziej skupcie na szczegółach. Np. Moc Lodu? Nie. Moc przywołania śniegu, stworzenia lodowych kolców, budowania z lodu <- to już konkrety.